Oppimisanalytiikka - apua oppimisprosessin ja oppimisympäristöjen kehittämiseen
Oppimista tapahtuu tunnetusti myös luentosalin seinien ulkopuolella. Erityisesti verkossa tapahtuva oppiminen ja opiskelu on yleistynyt voimakkaasti. Vaikka opiskelua ohjataan verkossa tietyn oppimisympäristön kautta, itse oppimista tapahtuu eri puolilla Internetiä. Kaikki toiminta digiympäristöissä jättää jälkensä ja yksilön toimintaa voidaan seurata digitaalisin menetelmin. Oppimisanalytiikka tuo mukanaan hyötyjä ja sillä voidaan parantaa online-koulutuksia. Kuten useilla uusilla ilmiöillä, oppimisanalytiikalla on myös vaaransa ja varjopuolensa. Yksilön toiminnan seuraaminen nostaa esiin eettiset kysymykset yksilön tietoturvasta. Analytiikkaa tulee käyttää vain oppimisen tukemiseen ja sen tulee olla läpinäkyvää opiskelijalle. Hänelle tulee kertoa, että analytiikkaa käytetään hänen oman oppimisensa tukemiseen.
Oppimisanalytiikka on yksinkertaisesti tietoa oppijan
toiminnasta digitaalisessa ympäristössä. Yksinkertaisimmillaan se on tietoa
siitä, mitä opiskelija on tehnyt oppimisympäristössä, jossa opiskelun oletetaan
tapahtuvan. Mitä tehtäviä opiskelija on jo suorittanut? Mitä hän on aloittanut?
Mitä aineistoja hän on avannut, jne. Edistyneempi analytiikka kykenee keräämään
tietoa myös varsinaisen oppimisympäristön ulkopuolelta, esim. millä sivustoilla
opiskelija on käynyt ja mitä videoita käynnistänyt. On tärkeää muistaa, että
oppimisanalytiikka tuottaa määrällistä dataa. Työskentelyn laadusta se ei kerro
mitään. Emme saa selville, onko opiskelija lukenut annetun materiaalin, vaikka
hän olisi avannut sen. Emme näe tuotettujen vastausten laatua, vain sen, että
vastaus on lähetetty. Havaitusta aktiivisuudestakin voi kuitenkin päätellä
jotain. Silloin, jos oppiminen voidaan testata yksinkertaisin testein,
oppimisanalytiikkaa voidaan käyttää suoritusten hyväksymisessä.
Oppimisanalytiikan keinoin on mahdollista esimerkiksi
huomata, että opiskelija on keskeyttämässä opintonsa. Silloin on mahdollisuus
puuttua tilanteeseen aikaisemmin kuin ennen ja reagoida tilanteeseen. Voimme
tarjota opiskelijalle vaihtoehtoisia suoritustapoja, joilla hänet saadaan
motivoitua uudelleen. Toisinaan pelkkä muistuttaminen voi auttaa ja opiskelu
voi jatkua normaalisti. Analytiikkaa voidaan käyttää muun ohjauksen tukena ja
sen avulla voidaan ohjata opiskelijoita yksilöllisemmin. Massaopinnoissa (MOOC)
oppimisanalytiikkaa käytetään diagnosoimaan annettujen tehtävien ja testien
suorittamista, jolloin sen avulla voidaan myöntää suoritusmerkintöjä ja sitä
voidaan käyttää arvioinnin työkaluna.
Oppimisanalytiikkaa voidaan käyttää myös verkko-opintojen
kehittämiseen. Analyysien tuloksena saadaan tietoa oppimisympäristön
ratkaisujen toimivuudesta ja siitä, tukeeko ympäristö oppimista suunnitellulla
tavalla. Sen avulla pystytään tunnistamaan opinnoissa esiintyviä pullonkauloja,
jotka hidastavat opintojen edistymistä. Analytiikka toimii palautteen tavoin ja
sen perusteella ratkaisuja voidaan parantaa.
Oppimisanalytiikka hyödyttää opettajaa opintojakson
kehittämisessä, kun hän näkee oppimisympäristöön tekemiensä ratkaisujen
toimivuuden. Hän voi myös ohjata opiskelijoitaan yksilöllisemmin, kun hän
tunnistaa opiskelijoiden erilaista käyttäytymistä. Oppijat hyötyvät
analytiikasta monipuolisten opiskelumahdollisuuksien lisääntyessä (mm.
MOOC:it). Myös opiskelija hyötyy saamastaan joustavasta ohjauksesta ja
yksilöllisistä oppimispoluista. Analytiikkaa voivat hyödyntää myös tutkijat
suunnitellessaan oppimisen ympäristöjä ja työkaluja.
Oppimisanalytiikan keinot kehittyvät voimakkaasti. Useimpiin
oppimisympäristöihin analytiikkatyökalut on rakennettu valmiiksi. Työkaluilla
nähdään, ketkä ovat avanneet dokumentin tai tiedoston, kuka on tehnyt
monivalintatehtävän, kuka on palauttanut vastauksensa palautuslaatikkoon, jne.
Ympäristöistä löytyy myös yhteenvetoja, joista opettaja näkee kokonaiskuvan
suoritustilanteesta. Erityisesti poikkeamiin, esim. keskeyttämisvaarassa
oleviin, on helppo reagoida nopeasti. Oppimisympäristön ulkopuolella tapahtuvaa
aktiivisuutta on toistaiseksi hankalampi seurata.
Oppimisanalytiikan työkalut tulevat kehittymään edelleen ja
monipuolistumaan myös varsinaisen oppimisympäristön ulkopuolelle.
Tulevaisuudessa analytiikan avulla on mahdollista vahvistaa entistäkin
monipuolisempaa oppimista mm. erilaisissa sosiaalisissa ympäristöissä.
Edistyneen analytiikan avulla kyetään tunnistamaan oppijan tunnetiloja ja
motivaatiotekijöitä. Kun näiden
mahdollisuuksien hyödyntämisessä otetaan huomion eettiset tekijät ja niiden
käyttö on läpinäkyvää, voimme ohjata oppimista ja tunnistaa tavoitteiden
saavuttamista entistäkin joustavammin.
Kirjoittajat: Päivi Killström ja Johanna Stenroos-Vuorio
Kirjoittajat: Päivi Killström ja Johanna Stenroos-Vuorio
Isoissa ryhmissä analytiikasta on paljon hyötyä, erityisesti arvioinnissa. Keskiössä kuitenkin opiskelijan oppiminen ja haasteet. On helppo nähdä raportista, kuka on putoamassa kelkasta-> opettajan lähestyminen voi innostaa opiskelijaa jatkamaan. Opettajan osoittama kiinnostuminen opintojen etenemisestä ja mahdollisesta opiskelijan "putoamisuhasta" osoittaa, että verkossakin opettaja on "läsnä" ja ohjaa ja tukee.
VastaaPoistaKiitos hyvästä oppimisanalytiikan katsauksesta! Olen samaa mieltä mm. edellisen kommentoijan kanssa, että siinä on potentiaalia hyödyntää opiskelijoiden seuraamisessa ja nostamisessa takaisin prosessiin, jos jälkeen jäämistä on havaittavissa. Esim. Moodle tarjoaa hyvin mahdollisuuden sekä opettajalle että opiskelijalle seurata edistymistä ja raportointikin on melko hyvin toteutettu siellä. Silti ajattelen, että ainakin itselläni analytiikan hyödyntämisessä olisi vielä kehitettävää. Oikeastaan opetuksen suunnittelun pitäisi lähteä siitä, että tietoa edistymisestä pystyisi keräämään kriittisissä paikoissa ainakin. Eli oikean laisia tehtäviä oikeaan aikaan. Lisäksi mietityttää digitaalisten välineiden kirjo: miten esim. henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kautta tapahtuva oppiminen ja tehtäväpalautuksen saa seurannan piiriin... automaattisesti...
VastaaPoistaTähän on vielä pakko kommentoida, että analytiikkaa voidaan käyttää myös markkinavoimien jyllätessä ikään kuin perusteluna heikollekin verkkokoulutukselle. Jos esimerkiksi verkkokoulutus on suunniteltu tehtäväksi täysin itsenäisenä, ilman opettajan valvontaa toteutettavana kokonaisuutena, oppimisanalytiikalla voidaan perutella oppimistulosta ja oppimisen tehokkuutta tyyliin "koska oppimisanalytiikka kertoo, että kaikki ovat testin suorittaneet ja päässeet läpi, on verkkokoulutus onnistunut". Jokainen opettaja ymmärtää, että näin ei ole, mutta kun on kyse voiton tavoittelusta, saadaan analytiikalla kätevästi perusteluta/kaunisteltua myös mahdollisesti huonoja oppimistuloksia. En yhtään ihmettele, että paljon näkyy teknologian koulutuksessa olevan myös datan eettisestä käytöstä keskustelua - ja se on todellakin hyvä asia myös oppimisanalytiikan kohdalla.
VastaaPoista