Medialukutaito Infograafi sekä kuvien ja videoiden käyttö opetuksessa
https://digierko2.wordpress.com/3-medialukutaito/
3. Medialukutaito / työkalupakki / infograafi NY12h Minicamp yrittäjyyden leiristä
TiiMi eli Keskikadun Keudan Tiina Halonen ja Mia Kilpinen aloittivat 18.9.2019 uuden NY Vuosi Yrittäjänä lukukauden opiskelijaryhmänsä kanssa 12h Minicamp yrittäjyysleirin merkeissä. Vuosi Yrittäjänä ohjelma kestää toukokuun 2020 loppuun. Ohjauksessa reilut 25 opiskelijaa.
Infograafin tausta;
Tavoite on tehdä syksyn 2019 aikana Moodleen materiaalipankki, jonka avulla muutkin keudalaiset (opettajat ja tuutorit) voivat helposti omalla kampuksellaan käynnistää toiminnallisen leiripäivän.
Ammatillisessa koulutuksessa on tarve yhä enemmän integroida eri oppiaineita, ohjata opiskelijoita yhteisopettajuudella, rohkaista nuoria tiimityöhön ja työelämätaitoja vahvistamaan, huomioida yrittäjyys, yrittäjät ja toimiala kussakin opetettavassa aineessa. Nämä haasteet toiminnallinen leiripäivä yrittäjyyden merkeissä nivoo hienosti yhteen.
NY12h Minicamp leiripäivän merkeissä voi käynnistää joko NY Vuosi Yrittäjänä lukukauden, suorittaa yrittäjyyden pakollisen kurssin (1 osp) tai osan valinnaisista kursseista (1-3 osp). Leiripäivä mahdollistaa myös kielikylvyt. Toiminnallinen leiripäivä sopii hyvin myös tutkinnonosiin Yritystoiminnan suunnittelu 15 osp tai Yrityksessä toimiminen 15 osp.
https://create.piktochart.com/output/41034965-infograafi-ny12h-leiri
3. Medialukutaito / työkalupakki / infograafi NY12h Minicamp yrittäjyyden leiristä
TiiMi eli Keskikadun Keudan Tiina Halonen ja Mia Kilpinen aloittivat 18.9.2019 uuden NY Vuosi Yrittäjänä lukukauden opiskelijaryhmänsä kanssa 12h Minicamp yrittäjyysleirin merkeissä. Vuosi Yrittäjänä ohjelma kestää toukokuun 2020 loppuun. Ohjauksessa reilut 25 opiskelijaa.
Infograafin tausta;
Tavoite on tehdä syksyn 2019 aikana Moodleen materiaalipankki, jonka avulla muutkin keudalaiset (opettajat ja tuutorit) voivat helposti omalla kampuksellaan käynnistää toiminnallisen leiripäivän.
Ammatillisessa koulutuksessa on tarve yhä enemmän integroida eri oppiaineita, ohjata opiskelijoita yhteisopettajuudella, rohkaista nuoria tiimityöhön ja työelämätaitoja vahvistamaan, huomioida yrittäjyys, yrittäjät ja toimiala kussakin opetettavassa aineessa. Nämä haasteet toiminnallinen leiripäivä yrittäjyyden merkeissä nivoo hienosti yhteen.
NY12h Minicamp leiripäivän merkeissä voi käynnistää joko NY Vuosi Yrittäjänä lukukauden, suorittaa yrittäjyyden pakollisen kurssin (1 osp) tai osan valinnaisista kursseista (1-3 osp). Leiripäivä mahdollistaa myös kielikylvyt. Toiminnallinen leiripäivä sopii hyvin myös tutkinnonosiin Yritystoiminnan suunnittelu 15 osp tai Yrityksessä toimiminen 15 osp.
https://create.piktochart.com/output/41034965-infograafi-ny12h-leiri
Videoiden käytöstä
opetuksessa
https://spark.adobe.com/
on erittäin käyttökelpoinen videotyökalu sekä opettajalle että opiskelijalle. Videoon
voit laittaa tekstiä, omia kuvia, musiikkia ja nauhoittaa puhetta jokaiseen
diaan pitämällä vain mikrofoninappia pohjassa. Videoihin on olemassa valmiita
väri+fontti-teemoja sekä layout-vaihtoehtoja. Videot ovat julkisia, mutta ne
saa halutessaan ”piiloon” muutamalla klikkauksella ”share”-kohdassa. Videon voi
jakaa esim. linkin kautta tai upottamalla sen oppimisalustalle. Tässä
esimerkki:
https://www.powtoon.com/home/ Powtoon on sovellus animoitujen videoiden
tekemiseen. Voit kirjautua Facebookilla, Google-tilillä ja monilla muilla tai
rekisteröityä sähköpostillasi. Powtoonilla on useampia maksullisia
tilivaihtoehtoja, mutta ilmaisellakin pääsee jo pitkälle. Sovellus vaatii ehkä
jonkin verran opettelua ensi alkuun, mutta sillä voivat niin opiskelijat kuin
opettajatkin tehdä vaihtelevia esityksiä. Ohessa esimerkki, jossa opiskellaan
liikeviestinnän sanastoa:
Kannattaa hyödyntää eri some-sovelluksissa olevia työkaluja,
kuten Instagrammin Flipagrammia, josta ohessa esimerkki opiskelijoiden tekemästä
matkaraportista.
Kuvien käytöstä opetuksessa
https://unsplash.com/ -osoitteesta
löytyy ilmaisia kuvia moneen tarkoitukseen. Hakusana pitää kuitenkin laittaa
englanniksi.
Sekä kuvapankkien kuvia että itse otettuja kuvia voi työstää
esim. kuvakollaasiohjelmilla. Kuvakollaasien teko puhelimen appilla (esim. Pic
Collage) on helppoa ja opiskelijoille tuttua puuhaa. Siihen on helppo lisätä
tekstiä ja muita elementtejä. Kuvakollaasi toimii esim. hyvin tehtävänä, jonka
opiskelija tuottaa omalla ajallaan ja palauttaa vaikka oppimisalustan
palautuskansioon/ opettajan puhelimeen. Osoitteesta https://www.photocollage.com/ löytyy helppokäyttöinen ohjelma.
Erilaisilla grafiikkaohjelmilla voi työstää mukavannäköisiä
tehtävänantoja tai opetusmateriaaleja tylsien word-tiedostojen sijaan. Niistä
esimerkkeinä https://www.canva.com/ ja https://piktochart.com/
, joista löytyville valmiille pohjille voi vaihtaa omat sisällöt CV:stä
mainosmateriaaliin.
Tervehdys , No niin vuosi yrittäjänä minicampissa koulutuksen napakka Piktochart-infograafi näköjään syntynyt. Ja aina löytyy näköjään uusia kikkoja. Tuo Photocollage oli itselleni tuntematon juttu. Ja mukava kuulla, miten sitä voi hyödyntää opetuksessakin. Jukka.
VastaaPoista